14. Практична робота: Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю

 13.12 Тема уроку: Практична робота: Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю.

Мета практичної роботи: поглибити знання про тоталітарні режими, формувати вміння працювати з історичними джерелами.

Повторіть ознаки та різновиди тоталітарних режимів. 

Виконайте письмово завдання практичної роботи.

1. Ознайомтеся з наведеними нижче уривками з історичних джерел та ілюстрацією. Які ознаки тоталітаризму висвітлені в них?

Джерело 1. 

«Назвати основні ознаки сталінського тоталітаризму... — означає перерахувати звичайні характеристики військової організації. Радянська Росія перетворилася на державу-гарнізон, у якій кожен насправді перебував в армії».

Р. В. Деніелз, англійський історик (Daniels R.V. Is Russia refomable?: Change a resistance from Stalin to Gorbachev. — Boulder; London, Westview Press, 1988. — P. 20-21)

Джерело 2. 

«Уряд має законодавчо оформити такі положення: 1) єдиною політичною партією в Німеччині є Націонал-соціалістична німецька робітнича партія; 2) той, хто підтримуватиме іншу партію чи організує іншу партію, буде покараний за вироком суду тяжкими роботами до трьох років чи ув’язнений на строк від шести місяців до трьох років.

Берлін, 14 липня 1933 р. Канцлер Адольф Гітлер» (John М. Thompson, Kathleen Hedberg. People and Civilizations. A World History. — Ginn and Company, 1977. — P. 681)

Джерело 3. 


2. Порівняйте політичні плакати із зображеннями Б. Муссоліні, Й. Сталіна та А. Гітлера. Якими на цих плакатах постають італійський, радянський та німецький диктатори? Які емоції в громадян мали формувати такі пропагандистські матеріали? Заради чого, власне, їх створювали?

Німецький плакат із зображенням фюрера

Італійський плакат із зображенням дуче

Радянський плакат із зображенням «вождя народів»

3. Ознайомтеся з наведеними нижче уривками з історичних джерел. Від яких, на Вашу думку, моральних якостей має бути зроблене «щеплення», щоб особистість перетворилася на homo totalitaricus — особливий тип людей, сформований тоталітарним режимом?

Джерело 1. «Щоб брати участь в управлінні тоталітарною державою, недостатньо бути готовим прийняти на віру добрі наміри для негідних вчинків: людина повинна бути здатною з власної волі порушити будь-яку моральну норму, яку вона колись знала, якщо це необхідно для досягнення поставленої мети».

Фрідріх Гаєк, австрійський економіст (Хайек Ф. А. Дорога к рабству // Новый мир. — 1991. — №8. — С. 194-195)

Джерело 2. «Раніше ми зазвичай казали: це правильно чи неправильно. Тепер ми повинні ставити запитання: що сказав фюрер? Ми гордо зобов’язані визнавати вищим проявом нашого народного духу закони, освячені Адольфом Гітлером». Ганс Франк, нацистський міністр юстиції (John М. Thompson, Kathleen Hedberg. People and Civilizations. A World History. — Ginn and Company, 1977. - P. 682)

Джерело 3. «Я докладаю нелюдських зусиль, щоб просвітити цих людей... Вони мають зрозуміти, що стануть зрілими, лише підкоряючись. Коли вони навчаться коритися, вони повірять у те, що я кажу, і тоді підуть маршем, стрункими колонами під мою команду».

Беніто Муссоліні (Смит Д. Муссолини. — М.: ИнтерДайджест, 1995. — С. 76)

Джерело 4. «Хвала Сталіну! Сталін сяє, як сонце. Сонце сяє лише вдень, а Сталін сяє вночі та вдень!»

(Гасло з радянського плакату)

4. Проаналізуйте схеми. Сформулюйте, чим принципово відрізняється зображена на схемі система взаємозв’язків між владою й людьми в демократичному суспільстві та в умовах тоталітарного режиму.

Тоталітарний режим

Демократичний устрій


Домашнє завдання на 20.12. 

Закінчити практичну роботу та надіслати для перевірки. 

Повторити теми розділу 3. "Провідні держави світу в міжвоєнний період" та підготуватися до тематичного оцінювання. 




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тиждень історії та права 2025

Тематична вікторина "Свічка пам'яті"